به نام خدا

هنردوستان و هنرجویان گرامی سلام.

همزمان با میلاد مسعود و پربرکت امام حسین علیه السلام، حضرت اباالفضل علیه السلام و امام سجاد علیه السلام و به دلیل درخواستهای مکرر شما عزیزان طرح های تعلیمی و آموزشی به همراه توضیحات آموزشی هنر زیبای معرق بر روی سایت قرار خواهد گرفت. امیدواریم این طرح ها و توضیحات کمک کوچکی در پیشرفت شما عزیزان در این هنر زیبا به همراه داشته باشد.

توجه و مطالعه دقیق توضیحات همراه طرح ها بسیار با اهمیت بوده و به مرور کیفیت برشها و محصولات تولیدی شما را به طور محسوسی بالا خواهد برد. نکات ارائه شده ممکن است بسیار ساده به نظر بیاید اما به مرور تاثیر رعایت این نکات را در کیفیت کار خود خواهید دید.

مسلما اساتید بسیار زیادی در زمینه معرق هستند که بنده شاگرد کوچکی در بین آنها هستم. اما تلاش میکنم اندک مطالبی که میدانم با شما هنرجویان عزیز به اشتراک بگذارم.

برای شروع تمرین این طرح ها لازم است ابزار پایه ای و اولیه معرق را داشته باشید

طرح زیر را پرینت گرفته و روی زیرکار خود که عموما تخته سه لا انتخاب میشه بچسبونید و با دقت به طرح نگاه کنید

طرح تعلیمی آموزشی معرق سری اول از معرق سید مجید

تمرین بالا یکی از پایه ای ترین و مهمتریت تمرینات معرق هست. ظاهر ساده ای دارد اما باطن شگفت انگیزی دارد.

به این خطوط راست دقت کنید از بالا به پایین ضخامت خطوط راست کم و کمتر شده و این در روند برش شما به این معناست که در زمان برش صاف بری شما از خطوط ضخیم شروع میشه که اگر کمی با اعوجاج و موج همراه بود اما همچنان از ضخامت خط بیرون نمیروید. شما باید سعی کنید در زمان برش از ضخامت هر خط بیرون نیایید و این روند تا آخرین خط راست ادامه پیدا میکنه که به این معناست اگر خط آخر را برش دادید و کاملا روی خط حرکت کردید و برش دادید صاف بری شما در معرق تکمیل شده است و نیاز به تمرین بیشتر و بیشتر برای تثبیت آن دارید.

نکات تکمیلی:

اگر تا برش آخرین خط هنوز روی خط حرکت نمیکنید حتما تمرین را تکرار کنید. چون گذشتن از این مرحله با موفقیت مهمترین عامل برای رسیدن به موفقیتهای بعدی میباشد.

اگر لازم است 10 بار یا 20 بار این تمرین را تکرار کنید. ارزشش را دارد. مدتی بعد متوجه اهمیت این تمرین میشید. پس عجله نکنید و با صبر و حوصله پیش برید تا بهترین نتیجه را ببینید.

به شما اطمینان میدم اگر این مرحله را خوب و دقیق پیش ببرید هنر معرق بسیار لذت بخش میشه برای شما

میتوانید برای استفاده از بقیه تمرینها و آموزشها و طرح ها و مطالب سایت عضو سایت شوید.

معرق سید مجید